H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

γενικά

Αναγέννηση 16ος αι
 


Αναγέννηση 16ος αιώνας


Γενικά
Μερκαντιλισμός
Είναι το οικονομικό δόγμα σύμφωνα με το οποίο ο έλεγχος του διεθνούς εμπορίου από την κυβέρνηση είναι υψίστης σημασίας για την εξασφάλιση της στρατιωτικής ασφάλειας της χώρας. Πιο συγκεκριμένα το δόγμα απαιτεί θετικό εμπορικό ισοζύγιο ( οι εξαγωγές να είναι περισσότερες από τις εισαγωγές).
Ο μερκαντιλισμός κυριάρχησε στην ευρωπαϊκή οικονομική πολιτική κατά το 16ο έως το 18 αιώνα κι αποτέλεσε την αιτία για συχνούς πολέμους στην Ευρώπη εκείνης της εποχής κι έδωσε κίνητρα για την αποικιοκρατία. Ήταν ο πρόγονος του Καπιταλισμού.
Δύο από τους πιο σημαντικούς επικριτές του μερκαντιλισμού ήταν ο John Locke (17ος αιώνας) κι ο Adam Smith ( 18ς αιώνας)

Μεταρύθμιση
Η Θρησκευτική Μεταρρύθμιση, κοινώς Μεταρρύθμιση του 16ου αιώνα, ήταν ένα χριστιανικό κίνημα του 16ου αιώνα σε βάρος της Καθολικής Εκκλησίας . Συνέπειά της ήταν η δημιουργία του Προτεσταντισμού, ως του τρίτου μεγάλου κλάδου του Χριστιανισμού (Ορθοδοξία, Καθολικισμός, Προτεσταντισμός ).
η Μεταρρύθμιση αποτελεί σπουδαίο σταθμό ανάπτυξης του Διεθνούς Δικαίου . Μέσα από αυτή τερματίσθηκε απότομα η ιδέα της χριστιανικής ενότητας της Δύσης, (σε ένα μόνο δόγμα). Αυτό είχε ως συνέπεια με την επίσης παράλληλη πτώση της φεουδαρχίας, τον κατατεμαχισμό των τότε ηγεμονιών όπου και άρχισε να διαμορφώνεται μια «διεθνής κοινωνία» την οποία και αποτελούσαν πλέον ανεξάρτητα κράτη-ηγεμονίες νομικά ίσες. Το γεγονός αυτό δημιούργησε την ανάγκη της ύπαρξης νομικών κανόνων που να ρυθμίζουν τις σχέσεις μεταξύ αυτών των νέων κρατών-ηγεμονιών.



                                  Βασίλισα Ελισάβετ της Αγγλίας: 1558-1603




                                  Thomas Tallis - Miserere Nostri (video)

Προτεσταντισμός- Καλβινισμός.
Ο Προτεσταντισμός αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κλάδους του χριστιανισμού. Εμφανίστηκε ως κίνημα της μεταρρύθμισης το 16 αιώνα στη Γερμανία με πρωτεργάτη το Μαρτίνο Λούθηρο( 1483-1546). Ύστερα από μελέτη της προς Ρωμαίους επιστολής του αποστόλου Παύλου, πείστηκε πως η σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου ήταν αποτέλεσμα μόνο της Θείας Χάρης και της πίστης, κι όχι των αγαθών ή μη έργων. Για το λόγο αυτό ήρθε σε σύγκρουση με το θεσμό του συγχωροχαρτιού, που έδινε τότε η Καθολική Εκκλησία για την άφεση των αμαρτιών, και πιο συγκεκριμένα με τον Γιόχαν Τέτζελ ο οποίος πωλούσε συγχωροχάρτια την εποχή εκείνη στη Γερμανία ως απεσταλμένος του Πάπα.
Στις 31 Οκτωβρίου 1517 θυροκόλλησε στην εξώπορτα του μητροπολιτικού ναού της Βυρτεμβέργης τις 95 Θέσεις του, που αποτελούσαν μια ανοιχτή επίθεση εναντίον του παπισμού.
Ο Προτεσταντισμός βρήκε ιδιαίτερη απήχηση στη Γερμανία, αλλά και σε άλλες χώρες της βόρειας, κυρίως, Ευρώπης.
Σύντομα ο Προτεσταντισμός έπαψε να είναι ενιαίο δόγμα. Δημιουργήθηκαν διάφορες παραλλαγές του, απ' τις οποίες πιο σημαντικές είναι αυτή των Ζβιγγλιανών (από τον ιδρυτή της Ζβίγγλιο) και των Καλβινιστών (από τον Καλβίνο). Οι παραλλαγές αυτές ξεκίνησαν από την Ελβετία, αλλά διαδόθηκαν και σε άλλες χώρες, όπως στη Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία κ.λπ. Μια βασική διαφορά των Ζβιγγλιανών και Καλβινιστών με τους Λουθηρανούς είναι πάνω στο θέμα της σωτηρίας του ατόμου. Οι Λουθηρανοί πιστεύουν ότι ο άνθρωπος σώζεται με την πίστη του, ενώ οι άλλοι λένε πως σώζονται μόνο εκείνοι που εκ των προτέρων έχει καθορίσει ο Θεός (Απόλυτος Προορισμός).


Μια άλλη διαφορά βρίσκεται στη σημασία της Θείας Ευχαριστίας. Ο Λούθηρος πρέσβευε ότι ο άνθρωπος πραγματικά πίνει το αίμα και το σώμα του Χριστού, ενώ οι Καλβινιστές και Ζβιγγλιανοί πιστεύουν πως αυτό γίνεται μόνο μεταφορικά.

                                                   Μαρτίνος Λούθηρος



                                          Chorale lied: Ein feste burg (video)

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού