H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

φλαμανδική σχολή

Αναγέννηση 15ος αι


Φλαμανδική Σχολή (Flemish School)

Είναι η κύρια σχολή της αναγέννησης (1450-1700), μετά από αυτή της Βουργουνδίας. Σε αυτή ανήκουν πολλοί σημαντικοί συνθέτες της εποχής. Μερικές φορές αποκαλείται "δεύτερη και τρίτη" σχολή της Ολλανδίας (με πρώτη τη σχολή της Βουργουνδίας). Στις αγγλόφωνες χώρες ο προσδιορισμός "Φλαμανδική" είναι συνδεδεμένος με την ιστορία της ζωγραφικής στο βόρειο Βέλγιο.Μερικοί από τους κύριους εκπρόσωπους της Φλαμανδικής (μουσικής) σχολής: Johanes Ockeghem, Johanes Tinctoris, Jacob Obrecht , Josquin des Prez, Nicolas Gombert, Orlande de Lassus.

Johanes Ockeghem (1410-1425)
Συνθέτης, τραγουδιστής, δάσκαλος , διευθυντής χορωδίας. Ήταν ο πιο διάσημος συνθέτης του τέλους του 15ου αιώνα και από πολλούς θεωρείται
πως ήταν ο συνθέτης με τη μεγαλύτερη επιρροή μεταξύ των Dufay και Josquin des Pres.
Δε θεωρείται πολύ παραγωγικός, δεδομένης της φήμης
του και της διάρκειας της καριέρας του. Παρόλ'αυτά γνωρίζουμε ότι μέρος του έργου του έχει χαθεί. Αρκετά έργα που είχαν αποδοθεί παλαιότερα σε αυτόν ανήκουν, τεκμηριωμένα σήμερα, σε άλλους συνθέτες.
Από το -κατά τεκμήριο- δικό του έργο έχουν σωθεί 14 λειτουργίες (συμπεριλαμβανομένου και ενός ρέκβιεμ), 5 μοτέτα, 21 chansons (γαλλικά κοσμικά πολυφωνικά τραγούδια) και κάποια απομονωμένα credo sine nomine . Η χρονολόγηση των έργων του είναι αμφιλεγόμενη .
Ο Ockeghem πέθανε στη Γαλλία.


                                           Ockeghem Missa Mi-mi Kyrie

Jacob Obrecht ( περίπου 1457-1505)
Γαλλοφλαμανδός συνθέτης της αναγέννησης διάσημος για τις λειτουργίες του προς το τέλος του 15ου αιώνα. Επισκιάστηκε μετά το θάνατό του μόνο από το Josquin des Pres.
Έγραψε κυρίως θρησκευτική μουσική: λειτουργίες, μοτέτα και κοσμική. Το ύφος του είναι πολυδιάστατο καθώς συνδύαζε αρχαϊκά και σύγχρονα (για την εποχή του) στοιχεία. Συχνά χρησιμοποιούσε την τεχνική της cantus firmus για τις λειτουργίες του.
Κάποιες φορές έπαιρνε υλικό από τις πηγές του και το χώριζε σε μικρές φράσεις κι άλλες φορές επεξεργαζόταν εκδοχές ολοκληρωμένων μελωδιών ή αποσπασμάτων.
Αν και ήταν σύγχρονος του Johanes Ockeghem διέφερε σημαντικά από αυτόν ως προς το ύφος. Χρησιμοποιεί κατά γράμμα την cantus firmus και οι φράσεις του ξεχωρίζουν πολύ εύκολα.
Ο Obrecht έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με το ύφος και της επόμενης γενιάς (Josquin des Pres) η οποία έδινε έμφαση στην απλότητα. Παρά το γεγονός ότι ήταν διάσημος στην εποχή του δεν επηρέασε τους μεταγενέστερους, πιθανόν λόγω του αρχαϊκού ύφους που ήταν έξω από το πνεύμα της εποχής του.

Johanes Tinctoris (1435-1511)
Συνθέτης, θεωρητικός της μουσικής, κληρικός, ποιητής, μαθηματικός, νομικός. Δε γνωρίζουμε πολλά για τη ζωή του, πιθανολογείται όμως πως ήταν μαθητής του Dufay. Εξέδωσε πολλά κείμενα σχετικά με τη μουσική με στοιχεία δανεισμένα από παλαιότερους συγγραφείς (πχ το Βοήθιο) τα οποία αποτελούν σημαντική πηγή ως προς τις τεχνικές που χρησιμοποιούσαν οι συνθέτες της εποχής του. Ανάμεσα στα άλλα έγραψε το πρώτο βιβλίο μουσικών όρων, και 3 βιβλία σχετικά με την αντίστιξη . Δεν έχει σωθεί πολλή από τη μουσική του.

                                         Jacob Obrecht: Beata es, Maria

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού