H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

εκπρόσωποι Βουργουνδίας

Αναγέννηση 15ος αι


Σχολή Βουργουνδίας: Εκπρόσωποι


John Dunstaple (1390-1453)
Άγγλος συνθέτης πολυφωνικής μουσικής, αστρολόγος , αστρονόμος και μαθηματικός της πρώιμης αναγέννησης , ένας από τους πιο γνωστούς των αρχών του 15ου αιώνα. Για τη ζωή του δε γνωρίζουμε πολλά. Σε αντίθεση με πολλούς συνθέτες της εποχής του, μάλλον δεν ήταν κληρικός. Πιθανόν να ήταν παντρεμένος, με βάση τα μητρώα των γυναικών που ανήκαν στην κοινότητά του και είχαν αυτό το επίθετο. Πιθανόν επίσης να του ανήκε έκταση γης στο Hertfordshire.
Η επίδρασή του στη μουσική της ευρωπαϊκής ηπείρου ήταν τεράστια, αν σκεφτεί κανείς το -σχετικά -μικρό έργο του. Είχε αναγνωριστεί ως εκείνος που έφερε κάτι εντελώς καινούριο, κάτι που δεν είχε ακουστεί μέχρι τότε στη μουσική της σχολής της Βουργουνδίας κι αυτό το ονόμασαν : la contenance angloise . Αυτό το ύφος επηρέασε τους Dufau και Binchois. Λίγο αργότερα ο Tinctoris
(1435-1511, φλαμανδός συνθέτης και θεωρητικός) επιβεβαίωσε τη μεγάλη επίδραση του Dunstaple.
Παρόλο που το contenance angloise δεν έχει οριστεί, πιθανόν να αναφέρεται στο στιλιστικό χαρακτηριστικό του Dunstaple, δηλαδή τη χρήση της τρίφωνης αρμονίας όπως επίσης και τη χρήση του διαστήματος 3ης. Υποθέτουμε ότι είχε βρεθεί στην ηπειρωτική Ευρώπη και γνώρισε το fauxbourdon.
Δανείστηκε κάποια ηχητικά στοιχεία του και έτσι δημιούργησε κομψές αρμονίες χρησιμοποιώντας τις 6ες και 3ες στη δική του μουσική. Αυτά τα στοιχεία (οι 3ες και 6ες) χαρακτηρίζονται ως γνωρίσματα της πρώιμης αναγέννησης .
Σχεδόν όλα τα χειρόγραφά του καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια της Βρετανικής μεταρρύθμισης και συγκεκριμένα κατά τη διοικητική και νομική διάλυση των μοναστηριών την περίοδο 1536-1540 (διαχωρισμός της Αγγλίας από την εξουσία του πάπα). Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά του πρέπει να ανακτηθεί από πηγές της ηπειρωτικής Ευρώπης . Σε αυτό το σημείο όμως προκύπτουν αρκετά μουσικολογικά προβλήματα τα οποία δε μπορούμε να συζητήσουμε εδώ.
Ο Dunstaple ήταν από τους πρώτους που συνέθεσε λειτουργίες χρησιμοποιώντας μια απλή μελωδία ως cantus firmus. Πιστεύεται ότι έχει γράψει και κοσμική μουσική.
Πιθανόν να υπήρξε ο Άγγλος συνθέτης με τη μεγαλύτερη επιρροή όλων των εποχών, όμως για εμάς παραμένει αίνιγμα.


                             John Dunstable: Salve scema sanctitatis

 

                       Guillaume Dufay - Ce jour le doibt, aussi fait la saison

Guillame Dufay ( περίπου 1397-1474)
Γαλλο-φλαμανδός συνθέτης της πρώιμης αναγέννησης, κύριος εκπρόσωπος της σχολής της Βουργουνδίας. Υπήρξε ένας από τους συνθέτες με τη μεγαλύτερη επίδραση στην Ευρώπη στα μέσα του 15ου αιώνα.
Γεννήθηκε στο Cambrai. Ζώντας μέσα σε εκκλησιαστικό περιβάλλον, η κλήση του προς τη μουσική διαπιστώθηκε όταν ήταν παιδί κι έτσι ξεκίνησε νωρίς η μουσική του εκπαίδευση. 'Έζησε μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας για αρκετά χρόνια σε μια περίοδο που οι σχέσεις στο εσωτερικό της εκκλησίας ήταν ταραγμένες. Τα τελευταία χρόνια τα έζησε ξανά στο Cambrai.
Ασχολήθηκε με τις περισσότερες από τις φόρμες της εποχής του. Λειτουργίες, μοτέτα, μπαλλάντες, virelai, ύμνους, fauxbourdon, rondeau , καθώς και με άλλες φόρμες τραγουδιού της κοσμικής μουσικής. Όλη η θρησκευτική μουσική που έγραψε είναι φωνητική, ενώ από την κοσμική μουσική του δε σώζονται αμιγώς οργανικά (ορχηστρικά) κομμάτια. O Dufay συχνά χρησιμοποιούσε την cantus firmus στον τενόρο (ο τενόρος τώρα είναι η δεύτερη φωνή από τη βάση).
Η μουσική του διαδόθηκε όπου υπήρχε πολυφωνική μουσική και σχεδόν όλοι οι μεταγενέστεροι συνθέτες επηρεάστηκαν από εκείνον. Η διάδοση της μουσικής του είναι εντυπωσιακή, αν σκεφτεί κανείς πως πέθανε αρκετά χρόνια πριν την εμφάνιση της τυπογραφίας στην Ευρώπη.






    
                                          Gilles Binchois - Jamais Cant

Gilles Binchois (1400-1460)
Γαλλοφλαμανδός συνθέτης, εκπρόσωπος της σχολής της Βουργουνδίας και ένας από τους πιο διάσημους συνθέτες του 15ου αιώνα.
Θεωρείται από πολλούς ως ο καλύτερος μελοποιός του 15ου αιώνα επειδή οι μελωδικές γραμμές του ήταν πολύ προσεκτικά σχεδιασμένες , εύκολες να τραγουδηθούν και πολύ εύκολο να απομνημονευτούν. Εμφανίζονται σε αντίγραφα, δεκαετίες μετά το θάνατό του και - συχνά- χρησιμοποιούνταν σαν πηγές για τη σύνθεση λειτουργιών από μεταγενέστερους συνθέτες.
Η μουσική του  βρίσκεται σε αντιδιαστολή με την ακραία πολυπλοκότητα της ars subtilior του 14ου αιώνα.
Τα περισσότερα από τα κοσμικά του τραγούδια είναι rondeaux
.

 

                             Gilles Binchois: Je ne vis onques la pareille

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού