H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

γενικά

μεσαίωνας 13ος αι


Μεσαίωνας: 13ος αιώνας

Γενικά

Aυτή η περίοδος της μουσικής είναι γνωστή και ως Ars antiqua.
Ως προς το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο, κατά τη διάρκεια του 13ου αιώνα ξεχωρίζουν τα ονόματα τριών προσωπικοτήτων, αυτά των: Roger Bacon, Αγ. Φραγκίσκος της Ασίζης και Θωμάς Ακινάτης.
Ο Αγ. Φραγκίσκος της Ασίζης (περίπου 1182- 1226), ιδρυτής του τάγματος των φραγκισκανών, αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στη φιλανθρωπία, κήρυξε την ισότητα, ειρήνη και την περιφρόνηση του πλούτου. Ο Roger Bacon, φραγκισκανός μοναχός, σχολαστικός φιλόσοφος και Θεολόγος (1215-1294), δίδασκε την αποδέσμευση από τις αυθεντίες και την αναζήτηση της αλήθειας μέσα από την έρευνα. Θεωρούσε τα μαθηματικά ως βάση των επιστημών και την εμπειρία ως αναγκαία προϋπόθεση της γνώσης. Τα έργα του απαγορεύτηκαν και ο ίδιος πήρε εντολή να αποσυρθεί σε ένα μοναστήρι. Έμεινε εκεί σχεδόν ως το θάνατό του. Στον αντίποδα, ο Θωμάς Ακινάτης (1225-1274). Ιταλός ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, στο τάγμα των δομινικανών, είναι ο κύριος εκπρόσωπος του σχολαστικισμού. Θεωρείται από πολλούς καθολικούς ως ο μεγαλύτερος θεολόγος της εκκλησίας και ένας από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους όλων των εποχών.

                                                         Roger Bacon
                                              Oxford University Museum

Γοτθική τέχνη.
Είναι η μια από τις 2 βασικές μορφές τέχνης της μεσαιωνικής περιόδου ( η άλλη είναι η λεγόμενη "Ρομανική τέχνη", του 11ου-12ου αιώνα η οποία, χρονικά, συμπίπτει με τη δημιουργία των λατινογενών γλωσσών).H Γοτθική τέχνη εμφανίστηκε στη Γαλλία στα τέλη του 12ου αιώνα και έφερε μεγάλες τομές. Ανανεώνει σημαντικά την αρχιτεκτονική της Ευρώπης και άλλαξε τον τρόπο κατασκευής των ναών. Οι τεράστιες διαστάσεις των ναών συμβολίζουν τη δύναμη της εκκλησίας. Το γοτθικό ύφος στην τέχνη αποκαλείται έτσι από το 19ο αιώνα, για να δοθεί έμφαση στη βόρεια ευρωπαϊκή του προέλευση.
Μέσα σε αυτό το καλλιτεχνικό αλλά και το κοινωνικό κλίμα, στους επόμενους 2 αιώνες η μουσική αρχίζει να γίνεται όλο και πιο περίπλοκη.
Μέσα στο 13ο αιώνα η εκκλησιαστική και η κοσμική μουσική έρχονται πιο κοντά ως προς την τεχνοτροπία.

 

Πηγές
1. Willi Apel Harvard dictionary of music second edition eighth printing . Ars antiqua, school of Notre Dame, strophic song
2 Richard Taruskin, Oxford history of Western music, v.1 chapter 6 Notre Dame de Paris.
3.Christopher Headington, ιστορία της δυτικής μουσικής, εκδόσεις Guttenberg

                      
                       Beatriz de Dia  A chantar m'er de so qu'eu no volria



                       Beatriz de Dia: A chantar m'er de so q"ieu no voldria

 
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού