H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Η σουίτα την περίοδο του Μπαχ

φόρμες barock
 
 



Η σουίτα την περίοδο του Μπαχ

 

Το πρότυπο σχήμα της σουίτας την περίοδο του Μπαχ ήταν : Allemande-Courante-Sarabande-Gigue-Optional dance. Στη θέση του προαιρετικού χορού (optional) συνήθως έμπαινε κάποιος από τους: minuet, bourree, gavotte, passepied, polonaise, anglaise, loure και air.
Για τσέμπαλο ο Μπαχ, εκτός από τις "απλές" σουίτες έγραψε και 6 "γαλλικές" σουίτες, 6 "αγγλικές" και 6 partitas (δεν είναι σαφές για πιο λόγο τις ονόμασε "αγγλικές" και "γαλλικές"). Στις παρτίτες και τις αγγλικές σουίτες προηγείται κάθε φορά ένα πρελούδιο. Τα χορευτικά μέρη είναι σε φόρμα ΑΒ, με το Β να επεκτείνεται με τέτοιο τρόπο που προμηνύει τη φόρμα σονάτα
. Ως προς το ύφος, οι χοροί του προαιρετικού μέρους (optional) έρχονται σε αντίθεση με τα υπόλοιπα. Είναι πιο απλά και πολύ πιο χορευτικά. Αυτό συμβαίνει επειδή οι Allemande, Courante, Sarabande και Gigue είναι παλιά είδη (χρονολογούνται από το 16ο αιώνα )και έως την περίοδο που εξετάζουμε δεν ήταν πια "χορευτικά" κομμάτια. Εξασθένησαν ρυθμικά και έγιναν πιο περίτεχνες ως προς τη μουσική και το ύφος. Από την άλλη μεριά οι προαιρετικοί χοροί προέρχονται από τα γαλλικά μπαλέτα του 17ου αιώνα ( J.B. Lully) και είχαν διατηρήσει την πραγματική χορευτική μουσική τους.





Partita

Αρχικά ο όρος χρησιμοποιούταν για μουσικά κομμάτια με ένα μέρος ( 16ος και 17ος αιώνας), όμως οι μεταγενέστεροι γερμανοί συνθέτες (κυρίως ο Μπαχ) τον χρησιμοποιούσαν για συλλογές από μουσικά κομμάτια. Έτσι η λέξη έγινε συνώνυμη της σουίτας. Ο Μπαχ έγραψε 2 συλλογές από partitas για διάφορα όργανα. Οι παρτίτες του Μπαχ μερικές φορές ονομάζονται "γερμανικές σουίτες" κατ' αναλογία με τις "αγγλικές" και "γαλλικές" σουίτες.




Πηγές
Willi Apel, Harvard dictionary of music, second edition, eighth printing.

               Bach Partita No.3 in E major, BWV 1006 (III. Gavotte en Rondeau)

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού