H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Το μαδριγάλι

Αναγέννηση 16ος αι



Το
Μαδριγάλι


ο όρος " μαδριγάλι" αναφέρεται σε διαφορετικούς τύπους της ιταλικής φωνητικής μουσικής. Ο ένας παρατηρήθηκε κατά το 14ο αιώνα και ο άλλος το 16ο ( στον οποίο ο όρος αναφέρεται συχνότερα)


Το Μαδριγάλι  στο  16ο αιώνα

Ιταλικό μαδριγάλι.

Ο όρος αναφέρεται τόσο στο ποιητικό όσο και στο μαδριγάλι ως μουσική σύνθεση.
Μουσικά, το μαδριγάλι είναι εξέλιξη της frottola
. Η ανάπτυξή του στην Ιταλία διακρίνεται σε 3 φάσεις.
α).Πρώιμο μαδριγάλι (early madrigal). Έως τα μέσα του 16ου αιώνα. Το ύφος του, παρά τη μίμηση σε μεγάλο βαθμό, ήταν κυρίως ομοφωνικό. Γραφόταν σε 2 ή 3 μέρη.
β) Κλασσικό μαδριγάλι . Εκπρόσωποι: Andrea Gabrielli, Orlando di Lasso, Giovani Pierluigi da Palestrina. Το ύφος αυτών των έργων είναι γενικά πολυφωνικό και μιμητικό. Προσέγγιζε τα σύγχρονά του μοτέτα.
γ) Ώριμο μαδριγάλι (late madrigal). Έργα με τάση στον πειραματισμό. Χρωματικά και δραματικά εφέ, επιδεξιότητα των σολιστικών φωνών . Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το μαδριγάλι σε εκείνη την περίοδο ήταν αρκετά ευέλικτο ώστε να απορρίψει το παραδοσιακό πολυφωνικό ύφος και να υιοθετήσει ένα νέο, το ύφος της μονωδίας (
βλ καμεράτα φλωρεντίας). Η μετάβαση αυτή είναι φανερή στα έργα του Claudio Modeverdi. Τα βιβλία του ι,ιι,ιιι,ιv (γραμμένα κατά τα έτη: 1587,1590,1592,1603 αντίστοιχα) είναι αμιγώς πολυφωνικά και a capella, ενώ τα επόμενα (ν 1605 και νι 1614) έχουν σολιστικό ύφος και η συνοδεία τους απαιτεί συχνά basso continuo. Το βιβλίο νιιι είναι εξ ολοκλήρου σε ύφος represintativo με basso continuo.

                                    Monteverdi, "Parlo Miser o Taccio"
                          κοσμικό μαδριγάλι για 3 φωνές και basso continuo.

                       Από το 7o (vii) βιβλίο με μαδριγάλια, (εκδόθηκε το 1619)

                                      Monteverdi, "Si dolce e 'l tormento"
                          Για soprano ( contre- tenore) και basso continuo.
                                    Aπό το 6ο (vi) βιβλίο με μαδριγάλια.

Αγγλικό μαδριγάλι

Το ύφος υιοθετήθηκε περισσότερο στη Μ Βρετανία από άλλες χώρες . Είναι αισθητή η ιταλική επίδραση . Εμφανίζεται με ονόματα όπως: Song, sonet, canzonet, κλπ.



Πηγή
Willi Apel: Harvard dictionary of music, second edition, eighth printing

 
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού