H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

απόλυτη και προγραμματική

Beethoven
 
 


Απόλυτη μουσική και προγραμματική μουσική

Απόλυτη μουσική
Ο όρος χρησιμοποιείται για να δηλωθεί η αντιδιαστολή με την προγραμματική μουσική στην οποία αναπαριστούνται εικονογραφικές ή ποιητικές ιδέες . Συνήθως αποκλείει και τη φωνητική μουσική, όταν ο λόγος επηρεάζει τη δομή της μουσικής . Περιστασιακά ο όρος έχει πιο αυστηρή έννοια αποκλείοντας όχι μόνο τη φωνητική και προγραμματική μουσική αλλά και τη μουσική με συγκεκριμένο χαρακτήρα ( ρομαντική μουσική). Έτσι ο Μπαχ και, έως ένα βαθμό και ο Μότσαρτ, θεωρούνται συνθέτες της "απόλυτης μουσικής"

Προγραμματική μουσική
Είναι μουσική εμπνευσμένη από ένα πρόγραμμα, δηλαδή μια μη-μουσική ιδέα που σημειώνεται συνήθως στον τίτλο και μερικές φορές περιγράφεται με επεξηγηματικά σχόλια ή ένα πρόλογο. Αν και υπάρχουν τέτοια παραδείγματα από το 14ο αιώνα, ο ανταγωνισμός προγραμματικής- απόλυτης μουσικής χρονολογείται από το 19ο αιώνα. Στις αρχές του 20ου αιώνα πολλοί άνθρωποι που έγραφαν μουσική πίστευαν ότι για να γίνουν κατανοητοί έπρεπε να "πουν κάτι". Από τη δική μας μεριά, σήμερα τέτοιες αντιλήψεις ανήκουν στο παρελθόν και έχουμε συμφωνήσει γενικά ότι η μουσική είναι αυθύπαρκτη τέχνη και η οποία πρέπει να λειτουργεί με τα δικά της εργαλεία και ότι η εξάρτηση από μη-μουσικούς παράγοντες μάλλον αποδυναμώνει παρά ενισχύει την καλλιτεχνική αξία της σύνθεσης.




                                     6η συμφωνία του L.v.Beethoven
                                 παράδειγμα προγγραμματικής μουσικής

πηγή
Willi Apel,Harvard dictionary of music,second edition, eighth ptinting

            Beethoven - Piano Sonata No. 26 in E-flat major, Op. 81a (Les Adieux)
                  
             παράδειγμα προγραμματικής μουσικής

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού