H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Lassus και Victoria

Αναγέννηση 16ος αι
 



Orlande de Lassus (περίπου 1532-1594)

Φρανκοφλαμανδός συνθέτης της ύστερης αναγέννησης. Σήμερα θεωρείται ένας από τους πιο αντιπροσωπευτικούς μουσικούς του ώριμου ύφους της πολυφωνίας κι ένας από τους 3 πιο σημαντικούς του τέλους του 16ου αιώνα.(
μαζί με τους Παλεστρίνα και  Τomas Luis de Victoria) .
Γεννήθηκε στο σημερινό Βέλγιο . Σε ηλικία 12 ετών άφησε τη χώρα του και πήγε στην Ιταλία( Μάντοβα, Σικελία, Μιλάνο). Αργότερα ταξίδεψε σε Γαλλία, Αγγλία και ύστερα επέστρεψε στις κάτω χώρες. Εκεί το 1556 εντάχθηκε στην αυλή του δούκα της Βαυαρίας ο οποίος διατηρούσε ένα σπίτι στην περιοχή της Αμβέρσας και προσπαθούσε να δημιουργήσει ένα μουσικό περιβάλλον ισότιμο με αυτά στις αυλές της Ιταλίας. Ο Lassus ήταν ένας από τους πολλούς Ολλανδούς που εργάζονταν εκεί, ο πιο διάσημος. Άφησε όμως την αυλή για να πάει στο Μόναχο όπου παντρεύτηκε το 1558 και έκανε 2 γιους ( και οι 2 έγιναν συνθέτες). Στη δεκαετία του 1560 ήταν ήδη διάσημος με αρκετούς μαθητές , ανάμεσά τους οι Giovanni Gabrielli και Andrea Gabrielli.
Έγραψε 2000 έργα στα Λατινικά, ιταλικά, γαλλικά και γερμανικά. Ανάμεσά τους 530 μοτέτα, 175 ιταλικά μαδριγάλια 150 γαλλικές chansons και 90 γερμανικά τραγούδια (lieder), περίπου 60 ολοκληρωμένες λειτουργίες. Δεν είναι γνωστό να έχει γράψει ενόργανη μουσική .
Παρέμεινε καθολικός , όχι όμως δογματικά. Την τελευταία περίοδο του έργου του είχε επηρεαστεί από το κίνημα της αντιμεταρρύθμισης το οποίο γνώρισε κάποια άνθιση στη Βαυαρία προς το τέλος του 16ου αιώνα υπό την επιρροή της αδελφότητας των Ιησουιτών .

πηγές
http://www.acc.umu.se/~akadkor/early/IVK.html

                                         Orlandus Lassus: Quid Trepidas



Tomas Luis de Victoria (1548-1611)


Πρόκειται για έναν από τους πιο διάσημους συνθέτες της Ισπανίας και από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της αντιμεταρρύθμισης (μαζί με τον Παλεστρίνα και τον Lassus), ενδεχομένως μαθητής του Παλεστρίνα.
Αφιερώθηκε εξ ολοκλήρου στη θρησκευτική μουσική . Τα έργα του αναβίωσαν στον 20ο αιώνα, με αρκετές πρόσφατες ηχογραφήσεις. Παρατηρούνται διαφορές στο συνθετικό του ύφος σε σχέση με του Παλεστρίνα, ως προς την επεξεργασία της μελωδικής γραμμής και τις διαφωνίες.
Στιλιστικά, αποφεύγει την επεξεργασμένη αντίστιξη ( σε αντίθεση με πολλούς σύγχρονούς του). Προτιμά την απλή γραμμή και τα ομοφωνικά κείμενα. Η μελωδική του γραφή και η χρήση των διαφωνιών είναι πιο ελεύθερες σε σχέση με του Παλεστρίνα.
Το πιο γνωστό έργο του είναι το ρέκβιεμ το οποίο γράφτηκε για τη Μαρία της Αυστρίας, συζύγου του Μαξιμιλιανού του ΙΙ, Αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Επίσης η συλλογή των 37 μοτέτων και θρήνων του ("Officium Hebdomadae Sancte" : εκδόθηκε το 1585) αποτελεί μέρος της λειτουργίας για τη Μεγάλη Εβδομάδα της καθολικής εκκλησίας.

Πηγές
1.Εμύλ Βυλερμόζ: ιστορία της μουσικής , τόμος 1, εκδόσεις "υποδομή", Αθήνα 1979
2.http://www.uma.es/victoria/

                      Tomás Luis de Victoria (Kyrie) Missa O magnum mysterium

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού