H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

L v Βeethoven

Beethoven
 
 
 


Ludwig van Beethoven 1770-1827


Γερμανός, σύγχρονος του Ναπολέοντα Βοναπάρτη , του Johan Wolfgang von Goethe και του Friedrich Schiller. Η παρουσία του είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση από τον κλασικισμό στο ρομαντισμό. Παραμένει ένας από τους πιο διάσημους και με επιρροή συνθέτες όλων των εποχών. Το έργο του χωρίζεται, από τους μελετητές του, σε τρεις περιόδους. α) έως το 1800 περίπου, β) 1800 - 1818, γ) 1818- 1827). Στα πιο γνωστά έργα του περιλαμβάνονται 9 συμφωνίες, 5 κονσέρτα για πιάνο, 32 σονάτες για πιάνο και 16 κουαρτέτα. Επίσης συνέθεσε μουσική δωματίου, χορωδιακά έργα και τραγούδια.

α περίοδος: έως το 1800 περίπου

Πρώτος δάσκαλός του στη μουσική ήταν ο πατέρας του. Η παράδοση θέλει το Beethoven να έχει περάσει άσχημα κατά την παιδική του ηλικία εξ αιτίας του πατέρα του, όμως αυτό σήμερα αμφισβητείται. Σημαντικός δάσκαλός του, πριν φύγει για τη Βιέννη, ήταν ο Christian Gottlob Neefe. Το 1781, σε ηλικία 11 ετών ,ο Beethoven άφησε το σχολείο για να συγκεντρωθεί περισσότερο στη μελέτη της μουσικής.
Έως το 1793 είχε αποκτήσει τη φήμη ενός ικανού αυτοσχεδιαστή και βιρτουόζου πιανίστα. Στα σαλόνια των ευγενών
έπαιζε έργα Bach (καλοσυγκερασμένο κλειδοκύμβαλο). Εκείνη την περίοδο άρχισαν να
εκδίδονται και κάποια έργα του.




                                             Beethoven - 7th Symphony

β περίοδος: 1800-1818
Οι 2 πρώτες συμφωνίες του είχαν πρεμιέρα το 1800 και 1803 αντίστοιχα. Τότε ήταν που αναγνωρίστηκε ως σημαντικός νέος συνθέτης, στα βήματα του Haydn και Mozart. Η επίδραση που του άσκησαν και 2 ήταν αναμφισβήτητη. Η μουσική του είχε αρχίσει να
γίνεται περιζήτητη από προστάτες και εκδότες.
Το 1802 γνωρίζουμε ότι είχε διαγνωσθεί η κώφωσή του. Μάλιστα οι επιστολές εκείνης της περιόδου σε φίλους του περιγράφουν τα συμπτώματα της εξασθένησης της ακοής του και των επιπτώσεων που είχαν στην κοινωνική και επαγγελματική του ζωή. Με τον καιρό η κώφωσή του επιδεινώθηκε σε μεγάλο βαθμό, ώσπου έγινε ολοσχερής. Αυτό επηρέασε άσχημα την ψυχική του κατάσταση, δε σταμάτησε όμως να γράφει. Από αυτή τη 2η περίοδο προέρχονται τα πιο γνωστά έργα του αλλά και οι περισσότερες
πληροφορίες για την προσωπικότητά του. Ανένδοτος, θυμωμένος, πεισματάρης, βασανισμένος, όλα αυτά τα γνωρίσματα μπορεί να τα ακούσει κάποιος στη μουσική του. Το στερεότυπο του ατόμου που παρουσιάζει τον εαυτό του στη μουσική του αλλά και το στερεότυπο και της ιδιοφυίας που υποφέρει για την τέχνη του έχουν τις ρίζες τους το Beethoven.

γ περίοδος: 1818-1827
Ιδιαίτερα σημαντικές πηγές πληροφοριών για το συνθέτη αποτελούν τα "βιβλία συζητήσεων" τα
οποία χρησιμοποίησε  περίπου τα 10 τελευταία χρόνια της ζωής του. Περιλαμβάνουν συζητήσεις γύρω από τη μουσική και άλλα θέματα και ρίχνουν κάποιο φως στον τρόπο σκέψης του. Υποστηρίζεται ότι 264 από αυτά καταστράφηκαν και πολλά αλλοιώθηκαν ,ως προς το περιεχόμενό τους, από τον Anton Schindler, πρώτο βιογράφο του συνθέτη, ο οποίος ήθελε τη βιογραφία του να παρουσιάζει τη ζωή του συνθέτη εξιδανικευμένα.
Η προσωπική του ζωή δεν ήταν εύκολη. Συναισθηματικά ήταν- μάλλον- ασταθής, και η υγεία του δημιουργούσε πρόσθετα προβλήματα. Το 1815 πεθαίνει ο αδελφός του Carl από φυματίωση, πράγμα που τον κατέβαλε . Μετά το θάνατο του αδελφού του άνοιξε δικαστική διένεξη με τη γυναίκα του αδελφού του, για την επιμέλεια του γιου του Καρλ , την οποία κέρδισε στο τέλος.
Κατά την τρίτη περίοδο, έως το θάνατό του γίνεται περισσότερο ενδοσκοπικός και αφηρημένος ( μουσικά), καθώς η κώφωσή του τον ανάγκαζε να στραφεί στον εαυτό του. Παρόλο που η 9η συμφωνία του γράφτηκε εκείνα τα χρόνια ( και είναι η μόνη συμφωνία εκείνης της εποχής) έχει επιρροές από τη "μέση" περίοδο. Πιο αντιπροσωπευτικά είναι τα έργα μουσικής δωματίου ( πχ τα τελευταία  κουαρτέτα του), πολύπλοκα και αφαιρετικά.
Καταβεβλημένος από τα προβλήματα υγείας , αλλά και οικογενειακά προβλήματα πέθανε 26 Μαρτίου ,1827.
Ο Beethoven μαζί με τους Haydn και Mozart ανήκει στην πρώτη σχολή της Βιέννης. Ο Φρανς Σούμπερτ προστίθεται στον κατάλογο περιστασιακά.

                H 9η συμφωνία, ένα από τα πιο γνωστά έργα του δυτικού κόσμου
                Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα έργα τέχνης
                όλων των εποχών.

πηγές
Massachuset's Institute of Technology, introduction in western music, Spring 2006, Lecture 7


http://www.kunstderfuge.com/bios/beethoven.html#17

                                            Beethoven: Symphony No.3

                                  Beethoven 5th symphony, part I. Toscanini


                                         

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού