H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Haydn b

κλασσική περίοδος
 
 


Haydn και Mozart

Μάλλον οι 2 συνθέτες ήταν φίλοι, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι έκαναν παρέα κι ότι σεβόταν ο ένας το έργο του άλλου.
Όταν ο Haydn ήταν διάσημος συνθέτης, ο Mozart ήταν ακόμη παιδί. Πιθανόν να μην είχαν συναντηθεί μέχρι που μετακόμισε o Mozart μόνιμα στη Βιέννη, το 1781. Ο Haydn τον περισσότερο καιρό έμενε απομονωμένος στην αυλή των Esterchazy, με τον πάτρωνά του NIcolaus Esterchazy. Κατά τους χειμερινούς όμως μήνες ο πρίγκιπας μετακόμιζε στο παλάτι του Eisenstadt και έπαιρνε μαζί του και το Haydn. Εκείνες τις περιόδους ο συνθέτης μπορούσε να επισκέπτεται τη Βιέννη η οποία απείχε μόνο 40 χιλιόμετρα από το Eisenstadt. Είναι πιθανό να συναντήθηκαν το 1783 ή 1784, όταν ο Haydn ήταν 52 ετών και ο Mozart 28.
Ο Mozart τότε ήταν ήδη πετυχημένος συνθέτης και για όλη του τη ζωή, μέχρι τότε, ήταν κάτω από την κηδεμονία- διδασκαλία του πατέρα του, Λεοπόλδου. Όμως υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι ο Haydn του πρόσφερε τις συμβουλές του κι ο Mozart , όπως και πολλοί άλλοι νεώτεροι μουσικοί, τον φώναζε τιμητικά : papa. ( papa Haydn: παρατσούκλι που δήλωνε οικειότητα, με στοργική σημασία)




                                Mozart string quartet 16 in E flat major
                                           αφιερωμένο στο Haydn

Οι καινοτομίες του Haydn στη γραφή για τα τύμπανα

Evolution of timpani in the 18th and 19th centuries
Έως τα τέλη του 18ου αιώνα η μουσική για τα τύμπανα αποτελούνταν από πολύ απλά ρυθμικά σχήματα , ενώ ακούγονταν μόνο σε λίγα σημεία της μουσικής. Συνήθως έπαιζαν μαζί με τις τρομπέτες, καθώς οι συνθέτες τα χρησιμοποιούσαν συχνά για να δώσουν δραματικό τόνο στα μέρη της τρομπέτας και στις συγχορδίες των χάλκινων. Ο Haydn , ο οποίος ενδιαφερόταν πολύ για τα όργανα αυτά, άρχισε να χρησιμοποιεί τα τύμπανα με νέους τρόπους.
Η συμφωνία 94 (surprise symphony) είναι ένα από τα πρώτα παραδείγματα μουσικής κατά τη διάρκεια της οποίας ο μουσικός πρέπει να αλλάξει το κούρδισμα των οργάνων. Πιο συγκεκριμένα, στο αυθεντικό χειρόγραφο της παρτιτούρας ο συνθέτης ζητά την αλλαγή του κουρδίσματος από G και D, σε A και D. Για να έχει χρόνο ο εκτελεστής να το κάνει αυτό του αφήνει πολλά μέτρα παύσης (την περίοδο εκείνη ήταν πολύ δύσκολο το κούρδισμά τους).
Ένα άλλο παράδειγμα αποτελεί η συμφωνία no 100 γνωστή και ως military symphony. Πριν από αυτό το έργο τα τύμπανα έπαιζαν σπανίως ένα solo passage μέσα σε μια συμφωνία. Στη συμφωνία 100 ο συνθέτης ουσιαστικά διαχωρίζει τα τύμπανα από τις τρομπέτες και τα ( γαλλικά) κόρνα και δίνει ένα πραγματικό solo passage στον εκτελεστή. Πριν από το solo αυτό η ορχήστρα παίζει "μαλακά" ώστε να αναδειχτεί η δυνατή είσοδος των τυμπάνων τα οποία με τη σειρά τους βοηθούν την επίσης δυνατή είσοδο ξανά της ορχήστρας λίγο μετά.
Η συμφωνία no 103 ξεκινά με solo τύμπανα και γι αυτό πήρε το όνομα "drum roll symphony"

                       Symphony No. 100 in G Major 2nd Movement "Allegretto"

Κατάλογος έργων Haydn
Τα έργα του Haydn αναφέρονται στον κατάλογο τον οποίο κατάρτισε ο μουσικολόγος , συλλέκτης και μηχανικός Anthony van Hoboken ( 1887-1983). Ο κατάλογος περιλαμβάνει κάθε έργο του συνθέτη αριθμημένο και συνοδευμένο από τα αρχικά " Η" ή "Hob". Όπως συνέβη και με τον κατάλογο έργων του Μπαχ, ο κατάλογος του Hoboken καταρτίστηκε με βάση τη φόρμα του έργου κι όχι τη χρονολογική σειρά. Για παράδειγμα, οι συμφωνίες του ανήκουν στην κατηγορία Ι, τα κουαρτέτα εγχόρδων στην κατηγορία ΙΙΙ , οι σονάτες για πιάνο στην κατηγορία ΧVI, κλπ. Τα έργα του χωρίστηκαν σε XXXI κατηγορίες συνολικά. Τα κουαρτέτα εγχόρδων αν και έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο Hoboken συνήθως προσδιορίζονται με τους opus numbers
.

                      Symphony No. 103  σε μι ύφεση μείζονα, Hoboken 1/103
               
     Είναι η 11η από τις 12 συμφωνίες του Λονδίνου, η επονομαζόμενη
              
    και "drumroll" εξ αιτίας του ρούλου που παίζουν τα τύμπανα στην αρχή.

πηγές
Christopher Headington Η ιστορία της δυτικής μουσικής, Gutenberg



               
                                       Haydn cello concerto in D part I
                                           



                                        Haydn: Symphony No.101



                                        Haydn: Symphony No.104





                        

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού