H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Gluck_καινοτομίες

Η όπερα
 



opera seria 1720 -1740. Οι καινοτομίες του Gluck

Ο Metastasio και οι μιμητές του έχτιζαν τα λιμπρέτα τους πάνω σε ιστορίες με χαρακτήρες διαποτισμένους με τις αξίες της ηγεμονίας και της ηθικής, που αντιμετωπίζουν το μεγάλο δίλημμα ανάμεσα στην αγάπη και, από την άλλη την τιμή και το καθήκον. Η εκλεπτυσμένη και διακοσμημένη γλώσσα του κειμένου το έκανε να μπορεί να εκτελεστεί και σαν όπερα και σαν θεατρικό έργο.
Ανάμεσα στους κύριους συνθέτες- μιμητές του Metastasio ήταν κι ο Pergolesi, ο οποίος διακρίθηκε για το λυρισμό στα έργα του.
Ο Gluck είχε προβληματιστεί πολύ γύρω από τη φόρμα και το περιεχόμενο της όπερας. Θεωρούσε ότι τα 2 κύρια είδη της ιταλικής όπερας ( opera seria, opera buffa) είχαν απομακρυνθεί πια από αυτό που θα έπρεπε να είναι η όπερα. Φαινόταν πια "αφύσικη". Η όπερα buffa είχε χάσει τη "φρεσκάδα της". Τα αστεία της ήταν τετριμμένα και η συνεχής επανάληψη των ίδιων χαρακτήρων τους έκανε να μοιάζουν πιο πολύ με στερεότυπα. Στην opera seria το τραγούδι εξαντλούνταν σε επιφανειακά εφέ και το περιεχόμενο ήταν πεπαλαιωμένο και ανιαρό. Και στα 2 είδη οι τραγουδιστές ήταν απόλυτα "κυρίαρχοι" στη σκηνή και τη μουσική. Διακοσμούσαν τόσο πολύ τη μουσική που το κοινό δε μπορούσε να αναγνωρίσει την αυθεντική μελωδία. Ο Gluck ήθελε η όπερα να εστιάσει ξανά στο ανθρώπινο δράμα και τα πάθη και το κείμενο με τη μουσική να αποκτήσουν την ίδια σπουδαιότητα.
Έτσι, ξεκινώντας από την όπερα: "Ορφέας και Ευριδίκη" περιόρισε τη δυνατότητα της επίδειξης της φωνητικής δεξιοτεχνίας των τραγουδιστών, κατήργησε το secco recitativo (κάνοντας έτσι λιγότερο έντονη τη διαφορά μεταξύ recitativo και άριας) και προσπάθησε να ενοποιήσει το δράμα, τη μουσική, το χορό και τη θεατρική πρακτική με μίξη των ιταλικών και γαλλικών παραδόσεων. Συνέχισε τις μεταρρυθμίσεις του με τα έργα "Άλκηστις" και "Πάρις και Ελένη". Έδωσε μεγάλη προσοχή στην ενορχήστρωση και αύξησε σημαντικά το ρόλο της χορωδίας. Επίσης περιέκοψε κατά πολύ τις "άριες εξόδου".
Οι καινοτομίες του Gluck δεν έγιναν αμέσως η "κυρίαρχη τάση". Υιοθετήθηκαν ευρέως τη δεκαετία του 1790. Το ύφος του έγινε ο προάγγελος της όπερας του R. Wagner.


                                                Gluck - Orfeo ed Euridice

                                                       Gluck :Alceste
                                    

Πηγές
1.Hugo Riemann: dictionary of music, translated by J.S.Shedlock. λήμμα: Christoph Willibald Gluck
2.http://en.wikipedia.org/wiki/Opera_seria
3.http://en.wikipedia.org/wiki/Christoph_Willibald_Gluck

                      Dima Bilan - Aria from the Opera of Paris, "Paris and Helen"

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού