H μουσική μέσα στην ιστορία

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

μετά το Bach

barock
 


Μετά το Μπαχ


Μετά το θάνατό του η περιουσία του μοιράστηκε στα παιδιά και τη γυναίκα του. Ο ίδιος δεν είχε αφήσει διαθήκη. Για λόγους που δε γνωρίζουμε τα παιδιά από την πρώτη του γυναίκα δεν είχαν καλές σχέσεις με τη μητριά τους, Anna Magdalena. Όταν εκείνη πέθανε το 1760 είχε μια πολύ φτωχή κηδεία.
Από τις κόρες του η μια παντρεύτηκε ενώ οι υπόλοιπες δεν έκαναν οικογένεια, ούτε όμως είχαν κάποια εκπαίδευση ώστε να μπορέσουν να συντηρήσουν τον εαυτό τους με κάποιον τρόπο.
Από τους γιους του με την Maria-Barbara:
Ο Johann Gottfried Bernhard, οργανίστας, πέθανε ξαφνικά το 1739 σε ηλικία 24 ετών
Ο Wilhelm Friedemann (1714-1788). Έγινε γνωστός οργανίστας στη Δρέσδη, χωρίς όμως να καταφέρει να έχει μια σταθερή καριέρα. Για αρκετό διάστημα, αφού συνταξιοδοτήθηκε, έζησε στο Βερολίνο με την οικονομική στήριξη της Sara Itzig Levi, ανηψιάς του Felix Mendelssohn. Εκείνη μεσολάβησε στο να βρει ο θείος της μεγάλο μέρος των χειρογράφων της οικογένειας Μπαχ. Ο Mendelshonn έφερε ξανά στην επιφάνεια το έργο του συνθέτη
Ο Carl Philipp Emanuel (1714-1788) είχε πιο σταθερή καριέρα. Ήταν πετυχημένος συνθέτης κι είχε καταφέρει να έχει καλύτερη συνεργασία με τις αρχές από ότι ο πατέρας του.
Από τους γιους του με την Anna Magdalena:
O Johann Christoph Friedrich (1732-1795) έγινε μουσικός στην αυλή του Bueckeburg έως το θάνατό του.
Ο Johann Christian (1735- 1782) έγινε αρκετά διάσημος οργανίστας. Ορισμένα στοιχεία γι αυτόν είναι γνωστά σε εμάς από τη βιογραφία του Mozart τον οποίο είχε γνωρίσει.

 

Μετά το θάνατο του J.S.Bach η μουσική του αρχικά απορρίφθηκε ως παλαιομοδίτικη σε σχέση με το ανερχόμενο κλασσικό ύφος. Όμως έμεινε γνωστός ως εκτελεστής και δάσκαλος. Προς το τέλος του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα ήταν ευρέως αναγνωρισμένος εξ αιτίας των έργων του για κλαβιέ. Αρκετοί από τους κλασσικούς συνθέτες ήταν θαυμαστές του (Mozart, Beethoven, Chopin, Mendelssohn κα).
Κατά τη διάρκεια του 20υ αιώνα επίσης παρέμεινε γνωστή η μουσική και παιδαγωγική αξία κάποιων από τα έργα του, κυρίως του έργου "6 σουίτες για τσέλο". Ο Pablo Casals(1876-1973) ήταν ο πρώτος μεγάλος τσελίστας που τις ηχογράφησε.
Το 1977, 3 αντιπροσωπευτικά έργα του ( το πρώτο μέρος από το Βραδεμβούργιο κονσέρτο αρ.2 , η "Gavotte en rondeaux από την παρτίτα αρ.3 και το πρώτο πρελούδιο και φούγκα από το καλοσυγκερασμένο κλειδοκύμβαλο βιβλίο 2) περιλήφθηκαν στο περιεχόμενο του χρυσού δίσκου των Voyager 1 και 2.
Έργα του έχουν διασκευαστεί  σήμερα για  είδη μουσικής, όπως η Jazz και η Rock.

 


Bach-Werke-Verzeichnis (BWV)
O "θεματικός συστηματικός κατάλογος έργων Μπαχ" είναι ένα σύστημα αρίθμησης που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό των έργων του J. S. Bach. To σύστημα εισηγήθηκε ο Wolfgang Schmieder (1901-1990).
Τα αρχικά BWV ακολουθούνται από τον αριθμό του έργου κι είναι η συντομογραφία του προσδιορισμού του έργου. Σε αντίθεση με την αρίθμηση έργων άλλων συνθετών που είναι χρονολογική, το έργο του Μπαχ είναι αριθμημένο κατά είδος. Αριθμήθηκαν πρώτα τα έργα choral, μετά τα έργα για εκκλησιαστικό όργανο, ύστερα τα έργα για κλαβιέ κλπ. Δηλαδή ένας χαμηλός αριθμός BWV δε δηλώνει απαραίτητα κάποιο από τα πρώτα του έργα.
Οι λόγοι για τους οποίους ο Schmieder προτίμησε τη θεματική από τη χρονολογική αρίθμηση είναι πολλοί. Οι πιο σημαντικοί:
1. Πολλά από τα έργα δεν έχουν σαφή ημερομηνία σύνθεσης. Ακόμη κι όταν υπάρχει κάποιο τέτοιο στοιχείο μπορεί να σημαίνει την ημερομηνία αντιγραφής, αναθεώρησης κλπ.
2. Ο οργανισμός" Bach Gesellschaft" ο οποίος ιδρύθηκε περίπου το 1850 με σκοπό την έκδοση όλων των έργων του συνθέτη, είχε προτιμήσει ήδη να ομαδοποιήσει τα έργα του κατά είδος, επομένως η καταγραφή τους με αυτό τον τρόπο ήταν πιο πρακτική και δεν προκαλούσε σύγχυση.
Όταν ανακαλύπτονται νέα έργα προστίθενται στο τέλος της λίστας. Έργα των οποίων η αυθεντικότητα αμφισβητείται( όπως τα μικρά πρελούδια και φούγκες BWV 553-560) δεν έχασαν τον αριθμό τους.
Οι αριθμοί BWV είναι αποδεκτοί παγκοσμίως και αποτελούν το δεδομένο σύστημα αρίθμησης των έργων του Μπαχ.

 
 





                                   BWV 1080 - Art of the Fugue (Full Score)

Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού